Tananyag‎ > ‎C‎ > ‎

Függvények

A függvények kisebb egységek a programon belül, egy utasítássorozatot tartalmaznak, és egy jól meghatározott feladatot látnak el. Ha a programunkat megfelelően széttördeljünk úgy 10-15 soronként függvényekre, sokkal könnyebben értelmezhető, bővíthető programot kapunk, ráadásul a kód másolása nélkül is felhasználhatjuk többször ugyanazt a kódot.

Korábban is használtunk már függvényeket, ilyen volt a printf, ami a megadott bemenetei alapján kiírt valamit, illetve a scanf, ami pedig a beolvasásban segített. A C nyelv számos hasonló beépített függvénnyel rendelkezik, de szerencsére mi magunk is létrehozhatunk bármilyen függvényt. Egyet mindig létre kell hoznunk, a main-t, mivel ez az az utasítássorozat, ahol minden C program indul.

Példa

A következő függvény neve "add", és a feladata, hogy összeadja a két paraméterét, és az összegükkel térjen vissza.

int add(int a, int b) {
   return a + b;
}

Érdemes végignézni, hogy a kódnak melyik része mit jelöl.

  • int: Az elején lévő int azt jelzi, hogy a függvény int típusú dologgal (az összeggel) fog visszatérni. A típusok pont azok, mint amiket változók esetében használhatunk.
  • add(...): Az add a függvény neve. Ha megjelennek a zárójelek a név után, erősen gyanakodhatunk, hogy egy függvényt látunk.
  • int a, int b: A függvény paraméterei típus - név párosításban, vesszővel elválasztva.
  • return: Amit a return után írunk, az lesz a függvény visszatérési értéke, azaz az eredménye.

int main() {
   int x = 4, y = 9;
   int z = add(x, y);
   printf("%d\n", z);
   return 0;
}

Az add függvényt ezután bármikor felhasználhatjuk a kódban a fent látható módon, fel kell sorolni a paramétereit, és át kell venni az eredményét, ha van.

Nem muszáj a függvényeknek paramétert átvenni, néhány esetben nincs rá szükség (pl kérekEgyRandomSzámot()), és visszatérési értéket sem kell feltétlenül adniuk (pl ha a függvény csinál valamit, pl lépjKiAProgramból()).